Fredag på vår gata i stan

Status: Jag mår kräkilla. Det är en blandning av medicinhormoner och extrem tröttma som orsakar tillståndet.
Det spänner och drar i magen, det gör mig livrädd. Tills jag läser i foldern jag fick från Akademiska att det är fullt normalt. En folder som gör nytta, det var mer än vad jag kunnat ana. Tio gånger om dagen måste jag läsa i foldern för att lugna nerverna.
Igår ringde jag till mamma och pappa som är i sommarstugan och tokgrät. Bara grät och hade mig. För att jag ville. För att jag behövde det. För att jag är så orolig. För att förvarna dom om att jag kommer bli en handlingsförlamad konserv om ingen av liven där inne vill komma ut som en färdig bebis.
Mamma sa att det kommer jag inte alls det. Och då är det väl så då. Säger hon så är det väl så. Hon är en mamma, mammor vet allt.

När jag gick in på Statoil pep det två gånger i dörren. Det ska bara pipa en gång. En gång för varje männsika. När jag kom pep det två gånger.
Tvivlade man innan så vet man då.

Man kan bli överstimulerad av IVF-behandlingen. Även nu efter avslutad behandling så kan hormonet från sprutorna leva High Chaprral i kroppen och orsaka stora blåsor där inne i magen och vätska i buken som till och med kan sippra upp i bröstkorgen. Då you kan die .
Man ska hålla koll på sig själv, vara uppmärksam för tecken på överstimulering så att man plötsligt inte bara vaknar en dag och hittar sig själv alldeles död.

Så det är vad jag gör. Håller koll på mig själv alltså. Jag är väldigt nära ett tillstånd av spyor. Jag håller spyorna på rätt sida av kroppen med hjälp av en påse godis. Det vet ju alla, att godis är svaret. Jag har köpt blåbärssoppa också. Vi har hyrt en film. Vi ska glömma oron i en timme och titta på filmen.
Dom är fortfarande två som lever tills motsatsen bevisas.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Alltså, jag jobbar på en gynakut. Kan lugna dig med att om du är överstimulerad så att det handlar om livsfara, så har du antingen så ont att inga smärtstillande hjälper; dvs du vrider dig som en mask i liggande ställning. Eller så har du svåra andningsproblem. Jag tycker att kräkillamående låter som en helt normal tvillinggraviditet :-)

2009-05-01 @ 20:28:29
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: L

Annelie:

Jag trodde inte att jag var överstimulerad, men tackar ödmjukast för en lektion i överstimulering i alla fall. Det är bra att ha ett riktmärke liksom :)



Jag oroar mig för blodproppar också, kan du lugna mig på den punkten också när du redan är igång så bra? En tjej som precis har gått igenom samma behandling har fått börja med blodförtunnande sprutor för att förhindra en propp.

Jag blir mycket skiträdd för en propp!

2009-05-01 @ 20:57:07
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: imma

Jag hejar på er och håller tummarna. Det är spännande att följa er resa!

2009-05-01 @ 22:26:57
URL: http://livetsomimma.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Propp: Här återkommer vi till smärta av typ vrida sig som en mask. Och en kroppsdel som är rödaktig och dubbelt så stor som sin normala storlek. Iallafall om det handlar om organ som syns på utsidan. Handlar det om lungpropp så återkommer vi till andningssvårigheter. Jag tycker att det verkar vara ganska lugnt på din front :-)

2009-05-01 @ 22:30:13
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: L

Annelie:

Tack underbara du! Nu har du räddat min mamma från att behöva lugna mig över telefon i en timme när hon kan ägna sig åt så mycket roligare saker.

Du åker in på min idol-lista. Pronto!

2009-05-01 @ 22:33:15
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: Abbes pappa

Visst är det fantastiskt med bloggar. Plötsligt dyker någon upp och berättar precis det man vill veta.



Kämpa på. Jag håller tummarna här.

2009-05-01 @ 22:58:12
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: em

Jag vet inte vad jag ska skriva... kände mest för att slänga in dagens "heja" och ett "you can do it!". Ännu en dag, och de är fortfarande två.

2009-05-01 @ 22:59:34
URL: http://friskhetstecken.blogspot.com/
Postat av: Rijo

Du skriver så fantastiskt jävla skitkul, så jag tror jag dööör mitt i allt det här allvarliga äventyret.=) Plingade två gånger.. haha. Då vet du. Två bäbisar... Najjs va?!

Och Anneli: Forstätt att ge goda råd här. Men när det gått för länge, ta betalt! ;). Eller fika ihop...

2009-05-01 @ 22:59:38
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Christina

Vad gjorde vi innan bloggarna fanns ;) L - tänk så här ... det är inte bara D och föräldrarna som går nära nu utan en hel bloggskara. Därför kanske det tjuter ihärdigt nästa gång du går in på macken för vi är så många som går intill och kollar dig och hejjar på dig och håller lite i handen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0