Om D och den tecknade livmodern

Tänk om jag dör på måndag.
Det händer kanske en gång på miljarden att en kvinna i Sverige dör vid ett äggplock. Tänk om det står miljard på min kölapp. Det gör det SÄKERT.

Tänk om D svimmar.
Han ska vara mitt stöd. Han är mitt stöd. Men han blir lätt lite knäsvag på sjukhus. Han är en märklig figur.
Han är polis. Han har sett mycket äckligt. Det är blod som sprutar, lik som ruttnar, kladd och usch och blä. Sånt klarar han av. Det går bra, det är vardag.
Men när vi är på sjukhus tillsammans börjar det snurra i hjärnan på honom. När vi var på informationsmötet med barnmorskan så visade hon bilder på hur äggplockeet ska gå till. Eller, hon visade inga bilder, hon visade EN bild. En bild som föreställde en tecknad livmoder och en nål som sög ägg. Det var det hjälpmedlet hon hade. Resten fick hon förklara verbalt.

När vi kom ut från rummet kutade D raka vägen till väntrummet och kastade sig i en av sofforna. Och jag stod en bit bort i korridoren och undrade vad fan han sysslade med. När jag tittade närmare så såg jag vad det var frågan om för ögonen åkte runt som en kräkframkallande attraktion på Liseberg i huvudet på honom.
Efter en liten stund gjorde vi ett försök att närma oss hissen. När vi stod där och väntade så försvann han. I ögonvrån såg jag hur han började kuta in på avdelningen igen.
Alltså, tuff karl det där.

Han vinglade och gnällde och betedde sig. Jag fick leda honom till en av sofforna och börja leta efter en plastmugg till lite vatten.
Vatten är ju lösningen på allt, det har man ju sett på teve. Så fort det har hänt nåt i en film så får folk vatten. När prästen och polisen kommer hem och knackar på hos frun för att berätta att hennes man just hittats brutalt mördad så berättar dom det först, sen frågar dom om hon vill ha vatten. Och det vill hon alltid i alla filmer. Som om vatten vore flytande Sobril.
Well.
Jag hittade ingen mugg så jag fick fråga en av sköterskorna som sprang förbi. Och vi hånskrattade lite åt D bakom hans rygg undertiden som hon fixade fram ett glas saft. Det levererade hon till honom med bebisröst och han kände sig mycket omtumlad.
Jag stod två meter bort och undrade i mitt stilla sinne hur människan skulle kunna ta sig själv på allvar igen efter den här händelsen. En TECKAND bild på en livmoder och en nål och han höll på att självdö. Det är långa nålar upp i håligheter som gör honom yr.
Men det var mig det gällde. Han vet ju inte ens hur det känns att ha en livmoder.
Jag behövde ingen saft.

Men sån är han, konstapeln. Och på måndag ska vi på äggplock och meningen är att han ska vara mitt stöd. Men det fattar jag ju redan nu hur det kommer bli med den saken. Han kommer tuppa av och hyperventilera och ramla ihop och kvida. Och han vill absolut inte visa för omvärlden att han inte pallar trycket så han kommer anstränga sig så hårt att han glömmer att andas och svimmar av det också.

Tur för mig att dom bjuder på morfin.

Kommentarer
Postat av: catti

tuff man du har. du får nog ta hand om honom på måndag.

2009-04-24 @ 19:01:30
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: X

Ja, jisses. Om vi kommer så långt (hoppas) som till äggplock så undrar jag om min käre sambo kommer att vara ett stöd. När de skulle kontraströntga äggledarna på mig höll han på att svimma och blev tvungen att gå ut. Så där låg jag och hade inåth-e ont och var dessutom tvungen att oroa mig för att han skulle ligga avsvimmad ute i korridoren, kanske hade han även krossat skallen mot en tröskel i fallet?



(Till er som inte gjort kontraströntgen av äggledarna: De flesta får inte ont och på dem där det gör ont så gör det sällan så ont som det gjorde för mig (lucky me ...). Personalen var smått chockad. En svimfärdig snubbe och en tjej som nära nog tjuter av smärta.)



Hoppas att konstapeln lyckas tänka att han är ute på jobb på måndag, då ska det nog gå bra :-)

2009-04-24 @ 19:20:15
Postat av: Surro-mamman

Det får mig att tänka.....



...och för att dra den korta versionen så kan jag säga så här:



Svimngsbenägen blivande pappa

som givetvis svimmar precis lagomt till sista krystvärken floff ner i backen

Barnmorska kollar runt i rummet i panik och ropar "hjälp mig någon"

Varpå övrig personal rusar till rummet.

Dörr flyger upp och träffar avsvimmad pappa i huvudet.



bongo



Ja, kan väl säga att babisen blev lite snuvad på entren där. Man hade fokus på hans 33 åriga pappa. Sncka om att stjäla showen, lixom.

2009-04-24 @ 19:27:24
URL: http://surraomsurro.blogspot.com
Postat av: NinaPX

Nä nä, när det väl gäller och är skarpt läge så kommer han ta sig i kragen och finnas där för dig. Det är ju så det funkar, de lallar runt i polisbil mest hela dagarna och pratar väder, pruttar i kapp och petar sig i näsan. Men när det sen händer något, på riktigt, då jädrans slår de på alla systemen och går över på autopilot! Ni kommer att fixa det det här bebisbakandet på ett lysande sätt tillsammans, och ni kommer båda förundras över den andres förmågor och styrkor. Det är det som är så underbart med att skapa liv! Må gott, ha en fantastisk helg och kom ihåg att vi är många som håller en tumme eller två på måndag! /NinaPX

2009-04-24 @ 20:03:29
Postat av: Anonym

Jag minns inte hur, men helt plötsligt befann jag mig här, och jag är fast. Totalt. Älskar ditt sätt att skriva, och beskriva! Jag kommer att titta hit igen, säkert varje dag. Vill ju följa er hela vägen fram till er efterlängtade "du".

Lycka till på måndag!

2009-04-24 @ 20:04:04
URL: http://www.minneslund.com/blog/
Postat av: L

Hahaha, gud vad ni är roliga!

2009-04-24 @ 20:28:14
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: bejrut

Stackars lilla maken, han kommer ju kvida ihop och självdö då han läser dina sarkastiska ord. (de är sanna, men han är ju i alla fall bara en man)

Försök må bra under helgen i den sköna försommarvärmen, klös inte ögonen ur honom, han KAN vara bra att ha på måndag. Skjuts dit i alla fall, hem kan väl du köra och han får ligga i baksätet och andas in genom näsan och ut genom munnen =)

2009-04-24 @ 21:31:45
Postat av: MONA

Jag hör ju lång väg att det är hjälm och flytväst som gäller.



Jävla vekling.

2009-04-24 @ 21:35:03
URL: http://monasuniversum.blogspot.com
Postat av: L

Jag får ta med mobilen och blogga live helt enkelt, så kan ni underhålla mig bland kommentarerna undertiden som han ligger och krampar på golvet.

2009-04-24 @ 21:40:52
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: Helena m. 4

Ta med en termos med saft också så ni är beredda ;-)

2009-04-24 @ 21:55:49
Postat av: Annelie

Undrar vem som får stötta vem på den framtida förlossningen ;-)

2009-04-24 @ 22:14:46
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: NinaE

Ta med mobilen, låter nog som en bra idé ja...har du dessutom en walkmanlur...är det ju bara bra.



Då är det ju bara att dra igång musiken, så att den kan överrösta stönandena från den självdöende där på golvet!

2009-04-24 @ 22:35:36
URL: http://ekman.wordpress.com
Postat av: Beppe

Ingen fara, D kommer nog stå upp och vara stark när han behöver. Annars är jag mest nöjd över att du är tillbaka. Sannerligen. Livet gick liksom upp ett plus när du började blogga igen. Håller alla tummar jag kan på måndag.

2009-04-24 @ 22:37:18
Postat av: k

det är nåt med män och den "mystiska kvinnokroppen" tror jag... fatta han?? inte frågat ironiskt alls faktiskt utan helt ärligt... en tecknad bild låter ju inte så farligt...

sen så som du säger, sjuksyrror är änglar dom kanske kan fixa dit nån som kan sufflera honom så han kommer ihåg stöttandet och andandet...



kanske??

/K

2009-04-24 @ 22:51:13
Postat av: L

k:

Det är inte kvinnokroppen som gör D nervös. Han har undersökt min kropp på sätt som pojkvänner aldrig behöver undersöka sina flickvänners kroppar när barn blir till den naturliga vägen. Han har suttit med vid många gynbesök.

När vi fortfarande trodde på barn den naturliga vägen fick han lära sig allt om ägglossningsflytningar och sånt som kan uppfattas som mindre trevligt.

Han är så härdad. Och han tycker inte att sånt är äckligt. Han tycker bara att nålar som ska in i kroppen är lite överkurs, så att säga.



Tur att det finns saft här i världen.

2009-04-24 @ 22:58:15
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: Linda med M&m

Och kanske blir det ännu läskigare för honom när det är i DIG som nålen ska in. I kvinnan som han älskar.



Håller tummarna att allt går bra på måndag!

2009-04-25 @ 12:27:04
Postat av: k

ja det är klart, tänkte inte så långt Då är det kanske som Linda säger... jag håller oxå tummarna precis som Linda med :)



/K

2009-04-25 @ 22:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0