Usch

Vilken skitdag.
Inte nog med att jag lever ihop med en människa som köper 300 gram glass för nästan 70 spänn och som alltså har tappat förståndet. Allt annat är också åt helvete.

Jag har så ont i huvudet att jag vill grina. Därför grinar jag. När jag grinar blir jag ledsen över att jag blir ledsen av det här. Att det är så jobbigt. För nu är det jobbigt. Just idag är det här så jävla jobbigt att jag vill ramla ihop till en blöt fläck och sugas upp av parketten.
Jag hatar medicinerna. Jag HATAR dom förbannade jävla medicinerna. Svallningarna håller på att driva mig till vansinne nu. När man har tagit av sig alla kläder och öppnat alla fönster kan man inte göra så mycket mer än att börja skala av sig huden. Ge mig svalka! Går inte. Finns ingen sval luft i världen som kommer åt värmen där inne.
Jag blir sinnessjuk av det här.

Jag är så jävla besviken på speciellt en människa. Jag är så besviken på henne att jag har lust att ringa människan och säga, "JAG MÅR SÅ JÄVLA BRA, TACKAR SOM FRÅGAR!" Men jag låter bli för det skulle inte leda till ett dugg mer än otrevlig stämning och någon sån orkar jag inte med.
Hon är väl sur eller nåt. Inte fan vet jag. Det kanske hon har anledning att vara, och har hon inte det så kan hon snart hitta femtio anledningar att vara det. Jag är en människa med många fel och brister, ta en och du har anledning att vara grinig på mig. Ta alla mina fel och brister och du har anledning att backa över mig med bilen.

Men jag blir så OERHÖRT genomjävligt skitledsen över det där. Att hon inte har frågat hur det är, hur det går. Inget sms, inget samtal, I N G E N T I N G.
Och JAHA, jag kanske är ynklig och jävlig då. JAHA, så kanske det är. Men är det möjligtvis kanske en aning okej nånstans om man är ynklig och jävlig en dag mitt i bajset?
Hur ofta måste man låtsas bry sig om en människa i ens närhet som går igenom en IVF? Inte skitofta. Det här handlar om kanske en månad av mitt liv. På det kanske det handlar om år av besvikelse. Det vet vi inte än.
Men jag är här nu. Jag är här nu och det här är så förbannat jävla jobbigt mellan varven. Jag är så trött, så ledsen, så slut just nu.

Den som frågar absolut mest är hon som reagerade absolut konstigast när vi berättade. Svärmor.
Egentligen inte så oväntat. Hon har ju klotets största hjärta. Hon ringer varje dag, hon skickar sms, hon frågar, hon lyssnar, hon säger roliga saker, hon håller reda på sprutstarter, läkartider och humörsvängningar.

Varenda spruta jag stoppar in i den där magen är en fet påminnelse om att livet är ganska upp och ner. Jag lärde mig att stoppa sprutorna i mig själv för man måste kunna stoppa en liten nål i sig själv om man ska klara av att krysta ut fyra kilo bebis. Så tänkte jag, och satte sprutan i fläsket. Och då, just då blev jag skitglad och tjoade glatt till D att det här går som en dans.

Men det här är ingen dans.

Imorgon ska jag lämna ett blodprov. Jag är SÅ glad över det.
Ni ser, jag begär inte mycket. Jag gnäller och tycker att livet är så in i helvete jobbigt just nu. Men jag begär verkligen inte mycket innan jag ska börja tycka att det ser ljusare ut igen.
Ett blodprov. Jag är så glad över det att jag börjar gråta nu när jag skriver om det. Äntligen ska jag få träffa människor i vita rockar igen som vill åt mitt blod. Människor som förstår att man är så trött och slut mellan varven att man faktiskt gärna skulle hoppa, i alla fall från våning ett eller kanske två. Bryta ett nyckelben, en fot eller i alla fall tio naglar. Få tänka på ett annat litet elände en stund.

Kommentarer
Postat av: Mona

Okey bruden. Nu benar vi ut det här;



300 g glass för 70 kr är inget annat än kärlek.



Inte bli sinnesjuk. Av med kläderna. Duscha kallt. Och så mantra sig lite: "kanske bara en månad av mitt liv, kanske bara en månad av mitt liv". Och hjälper inte det så skrik. Skrik så hela jävla byhålan hör. Frigör endorfiner serru.



Och människan som gör dig besviken. Låt oss se; är det någon som du kan tänkas vara färdig med? I så fall: fuck her.

Om inte: är det MÖJLIGEN så att hon inte vet hur HON ska hantera det här? Du sitter ju inne med alla svar. För du har haft tid att fördjupa dig. Om så: förlåta, förlåta, förlåta.



Svärmor. En bra svärmor är guld värd. Ask me som bara går och väntar på att min svärmorsjävel ska dö nån jävla gång, elaka kärring.



Duktigt med sprutorna. Även om anledningen suger. Jag har nu testat två varianter och den sista var den riktiga: kejsarsnitt. Inget att snacka om. För du kan ju föreställa dig hur jävla skönt det är att skita ut en melon. Så det är klart, gillar man smärta så go ahead.



Dans. Näe, varför skulle det vara en dans? Du genomgår något unikt. Bäbisen kommer vara unik.



Så i morgon ska du le hela vägen till doktorn. Möjligen blir det fler än en månad av ditt liv. Men det är bara bra, för eftersom du ska skriva en bok om det här så skulle det ju vara rent av löjligt med en månad. Då blir det bara en folder. Och foldrar har du nog av.



Så.



Grina sig lite.



Krama sig lite.



Och tänk på att det här är allas vår bloggbebis.



Så du får fan stå ut.



Ok?



2009-04-19 @ 22:44:33
URL: http://monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Abbes pappa

Hä fåru en kram. Den kan du behöva.

2009-04-19 @ 22:49:05
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: L

Haha! Mona, Mona. Nu skrattar jag igen. Så mycket klokt och så mycket roligt du får ur dig jämt.

Jag har tagit till mig av varenda rad!



Abbes pappa:

Satt som handen i handsken, den!

2009-04-19 @ 22:51:46
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag var en trogen läsare av din gamla blogg, som aldrig fick tummen ur och sa hej.

Nu tänkte jag göra det.

Hej.

Du är fantastisk och jag slukar varenda skrivna ord du kläcker ur dig som om de vore turkisk peppar.

Tack för att du kommit tillbaka. Jag kommer läsa den här bloggen lika slaviskt som den gamla, även om jag inte har någon som helst erfarenhet av IVF eller barn.

Jag håller tummen (nu när den väl kommit ur, kanske bör jag tvätta av den lite först) utav fan för dig, och för D såklart.

Chipp och hej!

2009-04-19 @ 23:27:33
Postat av: k

hej

jag håller på både mona o abbes pappa :)

- själv har jag aldrig gått igenom det du gör nu men en av mina närmaste har det, jag har pratat mkt med henne om det men det är otroligt spännande att läsa om din resa. Nya ord, nya tankar (typ)

2009-04-19 @ 23:28:06
Postat av: L

Jag kommer bli ödmjuk på kuppen. Tack!

2009-04-19 @ 23:33:20
URL: http://innandufanns.blogg.se/
Postat av: Maria

Ny här! Vill bara peppa dig!



DU ÄR SKITDUKTIG!



Jag både skrattar och nästan gråter när jag läser dina inlägg! Jag brukar inte skicka kramar i cyberrymden men du får en av mig. En riktig STYRKEKRAM!!!



2009-04-19 @ 23:37:35
URL: http://mariakarmback.blogg.se/
Postat av: NinaPX

En stor styrkekram till dig från din "stalker"!

2009-04-19 @ 23:51:31
Postat av: Ann-Katrin

Du. Förstår att det är tungt och svårt och att hormonerna inte direkt gör saken bättre. Men försök försök försök att se förbi den där personens beteende. Det kan vara så mycket. Personen kanske, utan att du vet, gått genom något liknande, eller kanske inte ens fått chansen. Människor är sällan onda. Oftast är det bara att de själva har ont, har kanske inte fått lära sig empati eller kan inte uttrycka sig.

Om det hjälper, håll dig undan ett tag, och ägna tiden åt andra som inte är energitjuvar.



Lycka till!!!

2009-04-20 @ 00:46:42
Postat av: Nina

Eftersom jag blev en stor fan av Monas ord, blir den här kommentaren inte lång :

Kram...och kram igen...och som ren omväxling, stor kram.



Du fixar detta!



Skrik, duscha svalt, kör mantrat och skriv av dig! Vi finns här, det är bara att ösa ur sig!

2009-04-20 @ 02:54:12
URL: http://ekman.wordpress.com
Postat av: emilie

Lycka till. Min svärsyster har precis gått igenom en hel massa IVF behandlingar. De sa att hon förmodligenhade väldigt liten chans att bli gravid eftersom hon hade det värsta fall endometriosis de någonsin sett, och att hon var 40år gammal, men tji fick de! Hon fick en dotter för två veckor sen. Jättejobbigt med behandlingen,men hon skulle göra det igen i ett nafs eftersom en bebis är värt allt och mer därtill. Lycka till, och förhoppningsvis blir det glada nyheter snart!!!

2009-04-20 @ 04:08:12
URL: http://trollmorsbarn.blogspot.com/
Postat av: L

Jag tar åt mig av varenda ord. Ni är kloka ni.

2009-04-20 @ 07:10:44
URL: http://inandufanns.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej, ny läsare här! Har just läst igenom dina inlägg och efter vart och ett av dem har jag haft något jag vill säga. Nu när jag läst klart och bara ska få ur mig mina tankar så är det tomt, eller fullt kanske. Så många känslor kommer tillbaka och det kunde ha varit min blogg för tre år sedan, om jag hade vågat blogga då...



Strax innan vi skulle påbörja vår IVF höll Iris/ffob (Föreningen för ofrivilligt barnlösa, www.ffob.se) en informationsträff i min stad, och där hade jag turen att få kontakt med några andra i samma situation. Det var fantastiskt värdefullt, och vi har fortfarande bra kontakt, och alla har faktiskt barn nu!



Min son (eller vår, vi är också två som gått igenom detta tillsammans...) är nu två år, och värd varje extra spraydag, varje spruta, alla tårar och alla dagar man helst av allt ville gräva ner sig och inte komma upp förrän gravtestet var positivt!



Många kramar till er! Hoppas det känns lättare idag!



2009-04-20 @ 07:39:51
URL: http://dolk.blogg.se/
Postat av: Paula

hittade hit tack vare Abbes pappa. kommer att bli kvar. tack för att du delar med dig, vilket du gör på ett fantastiskt sätt, och stort lycka till!

2009-04-20 @ 08:20:32
URL: http://www.2bme.net/seglarflickan
Postat av: emma

Hittade hit via "Heja Abbe" och vill bara slänga in ett heja till dig/er också! Hoppas det går bra.



Själv ska jag börja med sprutbehandling nu i veckan. Inget IVF utan vi försöker "som vanligt" eller med insemination för att öka oddsen. Men funkar inte det så blir det IVF ganska snart. För inga andra mediciner har gjort susen (jag har ingen ägglossning).



Lycka till! Jag följer bloggen med spänning.



2009-04-20 @ 09:45:31
URL: http://reumatiker.blogspot.com/
Postat av: milimina

insåg nånstans runt fjärde-femte inlägget vem du var. jag har saknat dig och hoppats att du skulle börja blogga igen, men kanske inte av den här anledningen...



nä alla kan inte bara ligga för att få barn. sen ska man vara gravid bra länge (med hyperemesis är det en smärre evighet), och sen ska de ut. fast det sistnämnda är inte så hemskt. med en sexveckors i famnen är det t o m drägligt att ha spytt i nio månader. iallafall såhär efteråt. men de där skitdagarna har man likförbannat.



jag önskar er all lycka till och håller så många tummar för att det ska ta sej, och bli en bebis!

2009-04-20 @ 10:24:22
Postat av: Hanna

Jag var ett stort fan av din förra blogg, men kom aldrig för mig att säga hej. smög omkring anonymt, skrattade och fick flera tankeställare. när jag hittade din nya blogg idag ville jag inte vara anonym längre. så.

Hej!

Ett stort lycka till och heja!

2009-04-20 @ 19:12:34
URL: http://http:/
Postat av: Johanna

Jag känner din vånda och din frustration. Och jag känner igen att bli lämnad. Jag vet hur det är när människor man trodde var nära bara vänder ryggen till och lägger locket på. Mina vänner, de jag trodde var mina vänner, kommer jag aldrig mer låta komma nära. För när jag, mitt i eländet, sprutor, läkarbesök, klimakteriedepression och en värkande längtan behövde dom som mest då fanns de inte där. Jag var ensam. Trots detta var vi två som var i helvetet och vände. Jag har en liten älva idag och ironiskt nog en pojke som blev till spontant. Livet blir aldrig som man tänkt sig och ändå blev mitt precis så! Varma kramar! Jag håller alla tummar jag har!

2009-04-22 @ 14:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0